Landskronas Tekniska Förening besökte Dagabs nya logistikanläggning i Landskrona den 28 maj.

Ett 20-tal medlemmar mötte upp vår värd för dagen, Robert Fänge. Efter att vi blivit utrustade med skyddsskor och västar och uppdelade i grupper, förevisades hela verksamheten av två väl insatta guider.

Dagabs s.k. rikslager som till ytan är 37 000 m2, togs i drift, december 2022. Flytten från gamla lagret i Helsingborg genomfördes på ett dygn eftersom verksamheten inte kan stoppas. Här anländer nu frukt, grönt och blommor från många olika leverantörer från världens alla hörn, omkring 240 000 ton hanteras i lagret per år. Det hålls konstant kyla (4 res. 8 gr C) i olika zoner. Leveranserna tas emot kontrolleras (kvalitet) och sorteras. Därefter sker packning till butiker inom Axfood koncernen såsom Willys, Citygross och Hemköps butiker i hela landet. Huvuddelen av sortering/förpackning på pall sker i ett helautomatiskt styrt system. Vissa delar sorteras mer manuellt på en stor pallplatta. Här sysselsätts ca 300 personer som jobbar i skift dygnet runt. I genomsnitt lagras produkterna ca 2 dygn.

Våra duktiga guider fick svara på många frågor under rundvandringen där man verkligen förvånas över hur välorganiserat allt syns vara. Antalet ”missar” med leveransfel är lågt och så även antal arbetsolyckor trots att personal och småtruckar rör sig på samma ytor. På taket har en solcellsanläggning installerats som levererar ca 70 % av verksamhetens elbehov. Dagab jobbar även på att i framtiden införa helt fossila lastbilstransporter.

Detta inlägg är publicerat i Okategoriserade. Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.